Netwerken 3.0

Denk jij nu: netwerken 3.0 heel leuk, maar hoe zit het dan met den 1.0 en de 2.0? Oké daar heb je een punt, en voordat we versie 3.0 gaan behandelen zullen we eerst een stukje moeten opfrissen door de vorige versies tegen het licht te houden.

Netwerken in het algemeen is zo oud als de weg naar Rome. Simpel gezegd komt het neer op contacten leggen en onderhouden, met of zonder een gericht doel. Als we praten over “netwerken” dan wordt er snel gedacht aan iets zakelijks, dit wil natuurlijk niet zeggen dat je in de privésfeer niet kan netwerken.

Netwerken de versies 1.0 en 2.0

Dat de basis van netwerken altijd hetzelfde is geweest en zal blijven mag duidelijk zijn. Vooral de tijd waarin we leven en de middelen die we ter beschikking hebben bepalen in grote mate in welke vorm we de wijze waarop we netwerken gieten. Waar contact leggen “vroeger” vrijwel altijd oog in oog was en we hiervoor de deur uit moesten om dit contact tot stand te brengen, heeft het digitale tijdperk de afgelopen twee decennia tal van nieuwe mogelijkheden gebracht om te netwerken.

Het netwerken 1.0 is dus puur gebaseerd op communiceren zonder gebruik van een (digitaal) apparaat. Hierbij kun je denken aan het op de bonnefooi binnenstappen bij een bekende of onbekende met als doel dat dit ergens, direct of in de toekomst een voordeel gaat opleveren voor één van de partijen. Deze klassieke vorm van netwerken kan ook op bijvoorbeeld een netwerkbijeenkomst of een beurs.

De versie 2.0 van netwerken is de moderne en inmiddels behoorlijk ingebakken methode op basis van digitale hulpmiddelen als een apparaat (bijvoorbeeld een smartphone) en/of een netwerkplatform waarvan LinkedIn de meest bekende is. Een toegankelijke en vrij eenvoudige manier van netwerken, vooral omdat je niet aan plaats en tijd gebonden bent. Het uitbreiden van een netwerk via een digitaal platform kan enorm snel gaan en bovendien is het voor mensen met drempelvrees een uitkomst. Het nadeel van LinkedIn is dat het platform na inmiddels bijna 20 jaar aardig verzadigd is. Hierdoor wordt het bereik erg beperkt door de massa aan data die op het platform gedeeld wordt. Ook zien we dat LinkedIn steeds meer gebruikt worden als nieuwsmediakanaal in plaats van waarvoor het oorspronkelijk bedoeld was: netwerken!

Klaar voor de volgende fase?

Wetende dat we niet meer terug zullen gaan naar voor alle digitale hulpmiddelen, en we ook zien dat het volledig via een scherm netwerken ook steeds minder eenvoudig en doeltreffend begint te worden, is een volgende fase welkom. Maar hoe gaan we de vorm van netwerken in deze nieuwe eruit laten zien? Wie niet waagt, wie niet wint, dus in een tijd van veranderingen een ideale situatie om nieuwe dingen te proberen.

Een nieuwe vorm van netwerken misschien, of het bouwen aan andere netwerken dan we gewend zijn. Misschien meer denken aan een community waarin een (klein) groepje ondernemers gezamenlijk een aantal zaken regelt met en voor elkaar. Of de noodzaak er nu direct is of niet, mogelijkheden zijn er altijd. Probeer jezelf eens een voorstelling te maken van een situatie waarin jouw netwerk veel meer is dan enkel een getal van 500+ connecties op een platform waarmee je met de meesten niet of nauwelijks contact hebt. In feite is een klein netwerk met gelijkgestemden waarmee je eenvoudig contact kunt krijgen veel meer waard dan een enorm netwerk wat vooral meer energie kost dan het oplevert. Juist de positieve energie die je uit een sterk netwerk haalt komt voort vanuit verbinding en persoonlijk contact, die kracht zullen we weer terug moeten gaan vinden.

Het beste van beide werelden

Zal dan de kracht zitten in de combinatie van online en offline? Persoonlijk zie ik het als een prachtige uitdaging om dit te onderzoeken. Zowel bij het maken van connecties zijn digitale hulpmiddelen net zo effectief als dat we dit real life doen, zolang we er maar bewust van zijn dat zonder fysieke ontmoetingen contacten heel snel verwateren. Als we weten te voorkomen dat online de norm gaat worden (of inmiddels blijft) is netwerken nog altijd de manier om als ondernemer levensvatbaar te blijven.

Kortom: blijf in contact, zoek elkaar op, kijk elkaar in de ogen, en onthoud: less is more!

Vergelijkbare berichten