Terug naar gewoon ouderwetse marketing

Ouderwetse marketing: het klinkt misschien niet heel vooruitstrevend, de gedachte erachter is dat zeker wel. Kun jij je nog een tijd herinneren waarin er “gewoon” contact gelegd werd door iemand op te bellen, ergens binnen te stappen, of misschien iemand op straat aan te spreken? Vraag het aan de jonge jeugd en een grote kans dat je een boel vraagtekens verschijnen. Alle online marketing en trucjes die op een snelle en doeltreffende manier bergen met leads, klanten en andere handel gaan opleveren hebben het “ouderwetse” persoonlijke contact stilaan een beetje verdrongen.

Als we nu eens de simpele vraag aan onszelf stellen: wat vind ik hier eigenlijk van? Het antwoord ga ik voor niemand invullen, maar de mijne ga ik hier wel geven. Ondanks dat ik online marketing een prachtig fenomeen vind, en het een plaats binnen het marketing geheel zeker niet wil ontzeggen, ben ik inmiddels zelf van mening dat het een te prominente rol heeft gekregen. Het gevolg hiervan is dat mede door online marketing teveel focus wordt gelegd op snelheid en efficiëntie en nauwelijks op persoonlijk contact en duurzame relaties. Bijna alles, of misschien wel alles gaat met tussenkomst van een scherm(pje), en een oldskool gesprek voeren inclusief elkaar recht in de ogen aan kunnen kijken wordt steeds zeldzamer. Dankzij online marketing is marketing vooral gericht op geld en mijn persoonlijke bescheiden mening is dat als we ons daar op blijven focussen, we een wereld creëren op basis van kortstondige successen.

Maar dan weer terug naar ouderwetse marketing. Zonder trucjes en vooral persoonlijk. Gericht op het creëren van duurzame relaties met klanten, leveranciers, bedrijfspartners en noem het maar op. Netwerken als marketingtool, de boer op met een stapeltje visitekaartjes in de borstzak en jezelf de mogelijkheid geven om altijd met scherp te schieten in plaats van in de lucht. Misschien ben ik in de ogen van velen raar of ouderwets, en als dat zo is dan vind ik dat prima. In mijn wereld zijn mensen met elkaar verbonden zoals de natuur dit al duizenden jaren zo bedoeld heeft, daar wordt ik rijk en vermogend van op een manier die niet in geld uit te drukken is.

Note:
Helemaal terug naar een offline wereld zonder behulp van technologie en digitale hulpmiddelen is natuurlijk onzin hè. Het doel is om een gezonde mix te vinden van traditionele en meer moderne methoden, en vanuit een conservatieve inslag het beste van beide werelden in stand houden.

Ik heb een idee! Doe je mee?

Als je bij deze paragraaf aangekomen bent heb je wellicht het verhaal hierboven gelezen en mogelijk denk je dan: hé dat klinkt best wel goed, maar hoe gaan we dit dan aanpakken? Ik heb daar ideeën over en die deel ik graag met je. Ook heb ik daar zoveel mogelijk hulp bij nodig, we moeten namelijk een sneeuwbaleffect gaan creëren en zodra dat balletje rolt dan kan het best wel eens sneller gaan dan in eerste instantie verwacht.

Iedereen heeft een netwerk, de een wat groter dan de ander, maar iedereen kent, ziet en spreekt regelmatig andere mensen. Binnen jouw persoonlijk netwerk zitten doorgaans de beste mogelijkheden om een visie te delen en een ander enthousiast te maken voor nieuwe dingen. Wat voor vrijwel iedereen een haalbaar doel zal kunnen zijn is om één keer per week binnen jouw netwerk één persoon te vertellen over jou als ondernemer, over jouw onderneming en over wat jij met jouw product en/of dienst te bieden hebt. Vervolgens ga je vertellen over “ouderwetse marketing” en het belang van echte verbinding voor het groeien van een sterk netwerk. Als laatste ga je vragen of hij of zij hetzelfde wil doen als jij gedaan hebt, oftewel één keer per week met één persoon een zelfde gesprek voeren.

Uiteraard zou ik het heel leuk vinden als je een kleine verwijzing naar 2Tinten doet, dit hoeft natuurlijk niet. Heb je een leuke ervaring (of een minder leuke) gehad en wil je die delen? Laat het me weten!